1 1

Onze lederschragen favoriet onder medewerkers

Een medewerker trekt een lederhuid uit de stolmachine en hangt het over een lederschraag. De huid is 2 bij 2,5 meter groot en weegt ongeveer 5 kilo. Er volgt een tweede, een derde... net zolang tot de schraag een totaalgewicht van bijna 500 kilo draagt. Vervolgens duwt de medewerker de schraag naar de volgende machine waar hij de huiden een voor een spant. Acht uur per dag. Dit werk is alleen vol te houden als er een ergonomische transportkar wordt gebruikt. Daarom bestelt Seton AutoLeather GmbH sinds medio 2018 zijn lederschragen alleen nog maar bij ons. Dat wilden de medewerkers, nadat zij verschillende modellen hadden getest.

03/12/2019
by Vanessa Dumke
Reading time 7 min

Seton levert gecoat en gestanst leer dat in de auto-industrie wordt gebruikt voor het bekleden van autostoelen en armatuur. De diverse bewerkingstaken worden uitgevoerd in het Duitse Mülheim an der Ruhr en het Hongaarse Jánosháza. De lederhuiden worden machinaal gecoat en gestanst. Al het andere dat in de productiehallen plaatsvindt, is handwerk. Daarbij vormen transportwagens de belangrijkste hulpmiddelen – in Mülheim en Jánosháza zijn er 1.000 stuks in gebruik. Om het materiaal tegen kreuken te beschermen, blijft het op de wagens liggen tot het een machine in gaat. Het beladen, afladen, en het tussen de verschillende werkstations verrijden, gebeurt met de hand. Dat is flink aanpoten.

Seton wil de belasting van de circa 180 werknemers bij deze bewerkingen zo gering mogelijk houden en besteedt veel aandacht aan arbeidsergonomie. Daarom is het van groot belang dat de lederschragen zonder veel krachtinspanning, soepel in alle richtingen bewogen kunnen worden.

Totaaloplossingen voor transport

Sinds medio 2018 produceren wij de transportwagens voor Seton. "Naast wielen en zwenkwielen, leveren we desgewenst ook complete oplossingen. Zo heeft de gebruiker slechts één contactpersoon voor alle transportmaterialen," vertelt onze bedrijfsleider Uwe Eschment.

Dit vormde het uitgangspunt voor de samenwerking tussen ons familiebedrijf en Seton. Het leerbewerkingsbedrijf had onze wielen eerder al via een groothandelaar en later via een fabrikant gebruikt als reserveonderdeel voor hun lederschragen. Öner Tok, Continuous Improvement Manager van Seton, vertelt dat de uitbreiding van de samenwerking onverwacht kwam. "We wisten helemaal niet dat TORWEGGE ook complete transportvoertuigen kan bouwen. Het aanbod verraste ons." Tijdens een gesprek met onze regionale salesmanager, ontdekte hij dat we ook speciale transportwagens vervaardigen.

Medewerkers kiezen na een test voor onze zwenkwielen

Dit gebeurde op het moment dat Seton juist wielen van verschillende fabrikanten aan het testen was. Drie verschillende uitvoeringen werden gedurende een periode van twee weken uitgeprobeerd in het daadwerkelijke productieproces. "Onze werknemers, die dagelijks met de lederschragen moeten werken, hadden een duidelijke favoriet: de IM-PUZA-250-B60 van TORWEGGE", zegt Tok. De soepelheid, stille loop en wendbaarheid had hen overtuigd. De afdeling inkoop kwam met nog een paar argumenten voor TORWEGGE als leverancier: de goede prijs-kwaliteitverhouding, gegarandeerd korte levertijden dankzij fabricage binnen Europa, en de betrouwbare klantenservice. "Met dit resultaat werd ons duidelijk dat we de samenwerking met TORWEGGE wilden uitbreiden," zegt Tok.

Overtuigend prototype

De volgende stap was het vervaardigen van een prototype voor de verrijdbare lederschraag. Onze bedrijfsleider benadrukt dat bij dergelijke projecten de specifieke vereisten van de klant altijd voorop staan. "Wanneer wij oplossingen ontwikkelen die afwijken van onze standaardproducten, werken we zeer nauw met de klant samen," vertelt Eschment. De regionale salesmanagers nemen dan uitgebreid de tijd om de behoeften te analyseren. Bij Seton stond centraal dat de lederschraag een draaglast van ten minste 500 kilogram moet kunnen torsen, dat metalen delen volledig verzinkt zijn en dat de bovenzijde met een houten balk is uitgerust. Het resultaat stelde de leerbewerker volledig tevreden. Tok: "Al na drie weken leverde TORWEGGE een transportwagen die exact aan al onze wensen voldeed."

Ondertussen rijden de medewerkers in Mülheim en Jánosháza 50 stuks ervan door de productiefaciliteiten. En de volgende bestelling staat al op de planning. "We willen ons aandeel lederschragen van TORWEGGE geleidelijk verhogen," zegt Tok. Er bestaat een voortdurende behoefte aan nieuw materiaal, waarin onze producten zullen voorzien.

Recent Articles