1

Zelfrijdend transportsysteem in gebruik

Werkprocessen versnellen en medewerkers ontlasten – dat is precies waarvoor wij ons automatisch geleide voertuigsysteem (AGV) TORsten hebben ontwikkeld. Het is een klein maar wendbaar voertuig geworden dat niet alleen goederen met een gewicht tot zeven ton door reusachtige productiehallen vervoert, maar ook nog eens autonoom navigeert. Anders dan andere AGV's beschikt TORsten over eigen sensoren en is hij niet gebonden aan sturing via een inductie- of optisch spoor. Daardoor kan hij zich aan elke omgeving aanpassen en is hij multifunctioneel inzetbaar.

12/06/2018
by Vanessa Dumke
Reading time 9 min

Of het nu productie of magazijnwerk betreft, ons zelfrijdende transportsysteem TORsten kan voor alle intralogistieke doeleinden worden ingezet. Bijvoorbeeld bij de bouw van windturbines, in de auto-industrie, bij het beladen van pallets in de levensmiddelenindustrie, in drukkerijen of bij het transport van gesorteerde brieven naar de laadplatforms in de sorteercentra van postbedrijven.

 

Intern transport en orderpicking

Een mogelijke toepassing van TORsten is intern transport van binnenkomende goederen in het magazijn. Het zelfrijdende transportsysteem zorgt er dan voor dat de goederen verdeeld worden en op de juiste plek opgeslagen worden. Voordat TORsten aan de slag kan, wordt de ruimte waar hij zal rijden in kaart gebracht en worden de diverse eindpunten op de kaart aangegeven. Het AGV ontvangt voor zijn transporttaak informatie over de eindpunten waar hij zich naartoe moet begeven. Vervolgens bepaalt hij zelfstandig de kortste route door het magazijn. Indien er meerdere voertuigen tegelijk in bedrijf zijn, stemmen zij hun taken en route op elkaar af.

Ook bij de overdracht van magazijngoederen aan personen kan TORsten helpen, bijvoorbeeld tijdens assemblage. Zo kan TORsten in de automobielindustrie losse onderdelen uit het magazijn halen en deze via de efficiëntste route naar de eindmontage brengen. Het voertuig voorziet zo elke monteur van onderdelen die in de carrosserie worden ingebouwd. Ook is het mogelijk het zelfrijdende transportsysteem met een complete carrosserie te beladen en deze langs een rij van montageplekken te rijden. Per station monteert een werknemer een bepaald onderdeel op de auto.

Zelfrijdend transportsysteem verlicht het werk

Overal waar TORsten wordt ingezet, bestaan er verschillende mogelijkheden hem te beladen. Allereerst kan TORsten zich onder een transportplatform positioneren waarop de goederen staan, welke hij dan naar het magazijn brengt. Daarnaast kan het zelfrijdende transportsysteem ook aansluiten op rollenbanen, zodat de last vanaf de baan op TORsten kan worden gerold.

Zowel in het magazijn als bij het overdragen van goederen naar personen, maakt TORsten het werk lichter voor het personeel. Zonder hem moeten zij zelf door het magazijn lopen om de goederen weg te zetten of bijeen te zoeken. Doordat het AGV geen uitstekende onderdelen heeft, hoeven monteurs zich niet om het bouwonderdeel heen te manoeuvreren om eraan te kunnen werken, zoals bij andere vloerapparatuur vaak wel het geval is.

Zelfrijdend transportsysteem met sterke prestaties

Aangezien TORsten klein en wendbaar is, kan hij probleemloos worden ingezet in ruimtes die een vorkheftruck niet kan bereiken. Het zelfrijdende transportsysteem vervult zo ook in de kleinste ruimtes zijn taak en biedt met een formaat van 1285x835 millimeter een ruimtebesparende oplossing voor de intralogistiek. Afhankelijk van de uitvoering, kan TORsten lasten met een gewicht tussen de 1,2 en 7 ton transporteren met een maximale snelheid van 1,5 meter per seconde. Bovendien vervoert hij dankzij verschillende opzetstukken de meest uiteenlopende goederen. Het AGV beschikt daarnaast over sensoren waarmee hij obstakels al van veraf kan herkennen om botsingen te voorkomen. Zo kan er met TORsten een intelligente en interactieve werkplaats worden gecreëerd, waar mens en machine samenwerken bij het uitvoeren van dagelijkse taken.

Wij werken continu aan de doorontwikkeling van het zelfrijdende transportsysteem. Op dit moment werken we eraan ook robotarmen via TORsten aan te sturen. Zo zal het in de toekomst mogelijk zijn dat hij de goederen zelfstandig in de stelling plaatst of eruit neemt.